Tuesday, August 31, 2010

ASAL USUL MELAYU.



Asal Usul Melayu 9: Anak Raja Suran Bawa Senjata Canggih
Date: Saturday, August 05 @ 00:00:00 MYT
Topic: Misteri Melayu



Nabi Ibrahim a.s. telah ditugaskan oleh Allah untuk membina semula Kaabah yang rosak selepas taufan Nuh a.s. Saya berpendapat bahawa Melayu di Nusantara ini berpindah dengan membawa bersama teknologi tempat asal mereka (di Ur, Babylon) terutama teknologi binaan.

Saya ada alasan untuk menyatakan sedemikian. Jika anda rujuk dalam Sulalatus Salatin ada catatan bahawa Melayu berasal dari keturunan Raja Sulan dan mengetahui teknik membuat peti kaca (kenderaan yang boleh terbang) untuk ke laut (istilah kuno bagi utara) dan teknologi ini dipelajari dari Raja Sulaiman (Nabi Sulaiman a.s.).

Malah 3 anak Raja Sulan ini diberitakan membawa senjata canggih ketika mendarat di Bukit Siguntang Mahameru. Tidaklah menghairankan jika sebahagian teknologi ini tidak diwarisi lagi oleh keturunan Melayu kerana ilmu boleh lahir dan pupus dengan matinya orang-orang berilmu.

Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Nabi Nuh dan Nabi Ibrahim dan Kami jadikan pada keturunan keduanya orang-orang yang berpangkat Nabi dan menerima Kitab-kitab agama maka sebahagian di antara mereka: Orang yang beroleh hidayat petunjuk dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik (derhaka).
Surah Al-Hadid 57:26
Orang China zaman silam memanggil Tanah Melayu sebagai Kun Lun. Menurut De Silva (1981) seorang ahli sejarah Sri Lanka mengakui bahawa penemuan arkeologi menunjukkan kebudayaan dan tamaddun yang dicapai oleh penduduk Asia Tenggara di zaman Hoabinhian (menurutnya seawal 15,000 tahun lalu) adalah lebih tinggi daripada apa yang pernah dicapai oleh penduduk Asia Barat, India dan China pada ketika itu.

Beliau juga telah membuat kesimpulan bahawa kemungkinan Asia Tenggara (dunia Melayu) adalah pengasas tamaddun manusia (The Cradle of Civilisation), bukan Asia Barat. Jika anda lihat adab orang Melayu, anda akan dapati bahawa Melayu cuba mengekalkan jatidiri mereka sebagai bangsa paling beradab.
Rumpun Melayu atau Melayu Polinesia atau Orang Nusantara adalah kelompok yang sangat besar, bukan saja di Nusantara tapi di kepulauan Pasifik (termasuk Hawaii), Oceania (Australia dan New Zealand), Taiwan dan Madagascar. Beribu-ribu tahun dulu, rumpun ni telah bertebaran sekitar kawasan yang disebut di atas melalui pelayaran dan bangsa Nusantara ni sangat terkenal sebagai pelaut yang handal hingga mampu sampai dan membuat penempatan di pulau- pulau yang jauh di tengah lautan.
Di Madagascar, mereka ni dikenali sebagai orang Merina dan di New Zealand sebagai orang Maori. Orang Maori di New Zealand sendiri mengakui bahawa nenek moyang mereka adalah pelaut dari kepulauan Melayu, begitu juga dengan bangsa Merina. Teori tentang pelayaran orang Nusantara ini didapati melalui kajian tentang bahasa yang di gunakan di tempat-tempat yang berkaitan. Bahasa-bahasa yang digunakan digunakan di kawasan ini tergolong dalam keluarga besar Bahasa Melayu Polinesia.
Diantara kumpulan ethnoliguistik utama di dunia, keluarga Nusantara yang dipanggil Malayo-Polynesia atau Austronesia oleh sarjana Barat telah mendominasi kawasan geografikal terbesar sebelum era moden. Dari Timur ke Barat kawasan besar ini meliputi dari Rapa-nui (Easter Island) ke Madagaskar (lebihkurang 60% lilitan bumi). Dari Utara ke Selatan ia termasuk kepulauan Taiwan (dipanggil Pekan oleh orang asal Nusantara), semenanjung Hawaii (dari perkataan Hava-iki atau Jawa Kecil sebagai sempena tanah asal bangsa Polynesia ini) dan New Zealand (Aotearoa dalam bahasa Maori).
Di luar Nusantara ini, kawasan lain yang dikunjungi oleh para pelayar Nusantara termasuklah bahagian utama Lautan Pasifik (ke Amerika Selatan) dan Lautan Indonesia, sejauh Afrika Timur. Melayu Indonesia merentasi Pasifik dari Afrika ke Easter Island, dari China ke laut karang di selatan. Penjelajahan Melayu silam ini adalah pencapaian pelayaran yang menakjubkan mana-mana pun bangsa lain. Merekalah yang memperkenalkan bahtera layar ke Pasifik 19 kurun yang lampau. Mereka mahir membaca pedoman bintang dan membuat carta-carta berkaitannya. Dalam sebuah kitab Arab bertajuk ‘Book of Miracles’ dicatat satu angkatan penjelajahan 300 bahtera Melayu ke Madagaskar pada tahun 945. Ada kemungkinan Melayu telah sampai ke pantai Afrika seawal zaman tersebut.

Hampir pasti pulau itu ditemui pada kurun pertama oleh penjelajah Melayu dari Indonesia tengah, yang punya hubungkait dengan datuk nenek orang-orang Kalimantan Tenggara. Tidak diketahui apakah yang menarik minat mereka untuk belayar begitu jauh ke Barat. Hingga kini tidak ada jawapan terhadap persoalan tersebut. Walau bagaimanapun, besar kemungkinannya bukan mereka saja orang Nusantara yang kerap menjelajah Lautan Indonesia di zaman itu.
Dan hakikatnya, para pedagang Melayu (iaitu dari kerajaan Nusantara yang berbahasa Melayu, dimana yang paling ketara ramai sebagaimana pernah ditulis oleh sarjana silam China adalah Melayu yang digelar orang Funan) yang telah berdagang antara Laut China dan negeri-negeri pantai Laut Indonesia, sejauh empayar Rom di barat daya.
Kemungkinan hadirnya Melayu di kawasan itu telah menyumbang kepada berkembangnya agama Hindu-Buddha di Asia Tenggara. Pada masa datuk nenek orang Merina secara perlahan-lahan menjelajah dan menakluki Madagaskar, orang Nusantara yang lain berdagang secara aktif dengan pantai Afrika dan Timur Tengah. Barang dagangan utama ialah rempah, berbagai jenis batu permata, kulit, hamba sahaya dan sutera. Besar kemungkinan (dari rujukan-rujukan teks Arab) bahawa pangkalan perdagangan Melayu telahpun ditubuhkan di pantai-pantai Afrika ketika itu.
Saya catatkan semula. Nabi Ibrahim a.s. pada mulanya tinggal di Ur, Mesopotamia atau Babylon. Kemudian berpindah ke Haran dan kemudian barulah ke Kanaan (Palestin). Ini adalah sekitar 2166 SM hingga 1991 SM (4,000 tahun lampau). Baginda dikatakan berumur 175 tahun dan wafat tahun 2123 (1638 BCE). Ada pendapat menyatakan bahawa Ibrahim a.s. pernah berdakwah hingga ke Kemboja dan berkahwin dengan orang Kemboja dan inilah yang dikatakan asal usul Bani Jawi. Ibnu Athir berpendapat bahawa Bani Jawi itu berasal dari anak cucu Ibrahim dengan isterinya yang bernama Qatura atau Keturah. Adakah yang dikahwini oleh Ibrahim a.s. di Kemboja itu adalah Keturah tidaklah diketahui tetapi kisah Ibrahim a.s. menyuruh anak-anaknya dari Keturah agar berpindah ke Timur memang ada disebut dalam Taurat (Genesis 25:6).
Nabi Ibrahim mengahwini Keturah selepas kematian Siti Sarah. Ketika itu baginda berusia 137 tahun. Baginda dapat 6 anak hasil perkahwinan ini. Anak-anak dari Keturah ialah Zimran, Yakshan, Medan, Midian, Yishbak dan Shuach. Semua ini dicatat dalam Taurat iaitu Genesis 25:2-4. Memang ada kemungkinan juga bahawa nama Melayu itu berasal dari perkataan Malai-Ur sempena nama kerajaan Chaldea tempat asal Ibrahim a.s. Ada juga pendapat menyatakan bahawa Melayu berasal dari perkataan Malai dan Yunan.
Orang Melayu dikenali sebagai Orang Malai oleh beberapa bangsa lain (Inggeris memanggil Malay, India memanggil Malai Karen, China memanggil Malai Ren). Tapi orang Arab cenderung memanggil orang Melayu sebagai Bani Jawi. Orang Malai (orang bukit atau gunung) ini mungkin telah mendiami Kemboja sebelum kedatangan Ibrahim a.s. ke situ, dan hampir pasti Keturah adalah orang Malai. Anak-anak Keturah adalah dari darah Ibrahim a.s., berjumlah 6 orang dan salah satu dari 6 anak inilah bapa kepada Bani Jawi (ini menurut Ibnu Athir). Saya berpendapat bahawa Melayu dan Bani Jawi sebenarnya adalah bangsa yang satu.
Bani Jawi adalah nama yang digelarkan oleh orang Arab silam terhadap orang Melayu. Cuma Melayu itu dapat dibahagikan kepada dua kelompok, iaitu Melayu-Proto (keturunan Heth bin Kanaan bin Ham bin Nuh a.s.) dan Melayu-Deutro (keturunan Ibrahim a.s. dari isterinya Keturah).
Orang Melayu Muslim lebih gemar dipanggil Melayu Jawi, Orang Jawi atau Bani Jawi. Suku etnik Melayu termasuklah Acheh, Mendailing, Melayu Deli, Minangkabau, Kerinchi, Riau, Palembang, Sunda, Melayu Bugis (Makasar), Jawa, Melayu Sulu, Melayu Maluku, Banjar, Melayu Campa (Kemboja) dan lain-lain. Melayu kini seolah-olah sinonim dengan Islam, ini mungkin kerana sejak zaman berzaman bangsa Melayu terkenal sebagai bangsa monotheist (percaya pada keesaan Allah – Sang Hyang Tunggal atau Dewata Mulia Raya).
Bangsa Melayu di Nusantara dapat dilihat sebagai bangsa hebat yang menerima Islam secara hampir menyeluruh. Tidak ada bangsa yang menerima Islam seramai Bangsa Melayu, hinggakan bila seseorang itu memeluk Islam, ia dianggap masuk Melayu atau masuk Jawi. Paling jelas ialah Melayu di Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Kemboja, Pattani dan Mindanao. Sejarah membuktikan bahawa orang Melayu Nusantara memeluk Islam beramai-ramai dalam tempoh 60 tahun saja hasil peranan pendakwah yang juga berdagang di mana mereka ini (termasuk Wali Sembilan) berasal dari pedagang Tanah Arab.

No comments:

Post a Comment